Forældre skal hjælpe med at lave mad til fællesspisning i middagspausen på Ferslev Skole, har eleverne bestemt

FERSLEV: Sjette årgangs 28 elever i A og B-klasserne på Ferslev Skole har i samarbejde med deres hjemkundskabslærer Signe Lærke Petersen fra 23. november til 7. december gennemarbejdet 10 lektioner i måltidsprojektet ”MADmovers”. Et undervisningsmateriale Arla Danmark har udbudt til 400 sjetteklasser over hele landet, i alt 10.000 børn.

Undersøgelse

En undersøgelse bekræfter, at der er behov for at sætte fokus på skolemåltidet. Mange skoleelever bliver nemlig ikke mætte af den mad, de spiser til frokost og i løbet af dagen på skolen. Kun halvdelen af eleverne er mætte efter frokost, og i slutningen af skoledagen er hele seks ud af ti elever lidt sultne, mens hver tiende er meget sulten. Det viser en undersøgelse, som Arla har fået foretaget blandt forældre gennem Epinion, som undersøger børnenes madpakkevaner. Undersøgelsen er foretaget i 2018 blandt 600 forældre til børn i folkeskolen i alderen 6-15 år, som er blevet spurgt om deres egne og deres børns madpakkevaner.

Læreren

Hjemkundskabslærer Signe Lærke Petersen fortæller, at arbejdet med måltidsprojektet på Ferslev Skole har taget udgangspunkt i elevernes egne refleksioner og input, og hun håber, at inddragelse af eleverne vil motivere dem til at skabe en bedre måltidskultur.

- Vores nuværende måltidskultur i klasserne er lidt uinteressant, og der er en del larm og uro omkring måltiderne. Jeg håber derfor, at projektet vil være med til at motivere eleverne til at ændre kulturen, fordi elevernes egne idéer tages alvorligt, og at det ikke bare er os lærere, der bestemmer. Materialet lægger op til, at eleverne reflekterer, og det, håber jeg, kan bringe nogle sjove idéer på bordet, siger Signe Lærke Petersen og fortæller, at MADmovers også kan bringe elevernes kreativitet frem.

Eleverne

Fredag 7. december var eleverne klar til at præsentere deres forslag til en bedre måltidskultur for 6. årgang på Ferslev Skole, gældende fra uge 2 til uge 11. Går alt som planlagt kan forsøget fortsætte og gøres permanent - i allerbedste fald udvides til hele skolen. Der vil fremover være formiddags- og middagspause i to klasselokaler. Fællesspisning mandag middag vil foregå i Natur- og tekniklokalet.

Stillelokale

Det ene lokale kaldes ”stillelokalet” og her gælder følgende regler: Der skal være ro, så eleverne sidder og snakker stille og roligt. Det handler om at være sammen med de andre elever. Man må spille brætspil, men hvis man vil se YouTube, Netflix eller høre musik skal det være med høretelefoner. Man må godt sidde med elektronik.

Musiklokale

Det andet lokale kaldes ”musiklokalet” og her gælder følgende regler: Man kan sidde og høre musik på smartboard stille og roligt. Man må godt snakke, men ikke råbe. Man må gerne selv sidde med computer eller telefon, men hvis der er lyd på, skal man have høretelefoner i. Det foregår i 10 og 12 pausen. Man må ikke kritisere det, der bliver spillet på smartboard. Sange må højst vare fem minutter. Ingen klamme videoer.

Fællesspisning

Elevernes beslutning om fællesspisning i middagspausen blev præsenteret som et brev til forældrene: ”Kære forældre. Vi har arbejdet med MADmovers, som Arla står for. Vi har indført fællesspisning om mandagen, fordi vi gerne vil have et anderledes spisefrikvarter med fokus på fællesskabet og på at blive nysgerrige på andres mad. For at det kan blive til noget, har vi brug for jeres hjælp til at lave mad med os. Det I skal gøre er at underskrive denne her tilmelding, hvis I vil hjælpe os med at lave mad. Det bliver en prøveperiode i ugerne 2-11. Hvis det så fungerer, så fortsætter vi med fællesspisningen.

Hvis I siger ja, får jeres børn et skema med hjem, hvor der står, hvem der skal tage mad med til årgangen og hvornår. Vi udvælger seks børn, der skal sørge for mad en mandag. Hvis I ikke har sagt ja, kan jeres børn ikke spise det mad, der bliver serveret på bordet, men man må selvfølgelig stadig spise sin egen madpakke sammen med os andre. Vi kunne rigtig godt tænke os, at I afleverer denne seddel inden 14. december 2018. Mvh. 6. årgang”.

Kommentarer

Efter at de tre grupper havde præsenteret forslagene for hele årgangen, var der lejlighed til at stille spørgsmål, men dem var der ikke mange af. Der blev spurgt ind til, hvilken musik der måtte spilles? Og hvad nu, hvis man ikke kan lide maden? Generelt lød det til, at der med forventning blev set frem til det nye år, hvor den nye måltidskultur træder i kraft. Det var tydeligt, at de elever, der præsenterede gruppernes oplæg, brændte for, at det her skulle gennemføres.

Eleverne er kommet med mange gode idéer og forslag til at skabe bedre spisepauser og gode spisevaner - fællesspisningen foregår med kniv og gaffel.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...