Operafestival lokker med nye oplevelser

0
Kongelig operasanger Niels Jørgen Riis har tidligere deltaget i Aalborg Operafestival - som det ses af billedet, hvor han prøver med modtager af Aalborg Operapris anno 2012 Vibeke Kristensen forud for opera-gallaen i 2013. Arkivfoto: Michael Bygballe
Kendte ansigter og kongelige operasangere er på rollelisterne under operafestivalen, men publikum skal gøre en indsats for at finde dem.

De optræder nemlig ikke kun på Musikkens Plads, men også på Kunsten og i en nedlagt industrihal på Gasværksvej.

Finder man vej og får en plads, venter der store utraditionelle oplevelser.

Lad os tage Kunsten først.

At DR’s måske mest kendte programvært Adrian Hughes færdes hjemmevant på Kunsten, Museum of Modern Art, ved de fleste. At han også elsker opera og ofte nyder en arie eller to er knap så kendt, men Aalborg Operafestivals leder, Gitte Friis Therkildsen ved det.

I samarbejde med Adrian Hughes og Kunsten har hun derfor tilrettelagt en omvisning i udstillingerne med indlagte arier afstemt til udvalgte værker.

– Arrangementet kombinerer opera og billedkunst, to emner jeg har beskæftiget mig med nærmest hele mit voksne liv, så jeg kunne slet ikke sige nej til tilbuddet, udtaler Adrian Hughes.

De medvirkende er udover Adrian Hughes som vært, operasangerne Niels Jørgen Riis og Yana Kleyn samt pianisten Peter Møllerhøj.

Og netop tenoren Niels Jørgen Riis, der er solist ved Det Kongelige Teaters opera, er et scoop, siger festivallederen.

Wagnertenorer hænger ikke på træerne, men Adrians ønske om Wagner var meget stort, så jeg måtte finde en Wagnertenor som samtidig også beherskede det mere populære repertoire – som Adrian jo også ville have med. Niels Jørgen Riis har et imponerende CV, og jeg er virkelig stolt over at have ham med.

Arrangementet former sig sådan, at både publikum og de medvirkende går fra værk til værk og standser op og hører en arie her og der, hvor Adrian Hughes synes, der er en forbindelse mellem de to kunstarter.

Og der findes et stykke musik som handler om præcis denne oplevelse; Modest Mussorgskij’s “Udstillingsbilleder” fra 1874. Det er ikke en opera, men værket har givet inspiration til arrangementet og pianisten Peter Møllerhøj spiller uddrag derfra, når publikum bevæger sig imellem Kunstens afdelinger.

Rundvisningen i operaens tegn sker lørdag og søndag 12. og 13. august.

Søndag byder festival også på en ny opera i en forladt industrihal.

Aalborg Operafestival er kendt for de skæve formater på alternative spillesteder, og dem er der også en del af i år.

I firmaet Dan Cuts forladte produktionshal på Gasværksvej, kan man således opleve en ny og meget utraditionel forestilling, som samarbejdspartneren Copenhagen Operafestival har produceret.

“Silent Zone” hedder den, med undertitlen “en fortielsesopera”.

Her inviterer komponisten og tekstforfatteren Louise Alenius indenfor i en dysfunktionel familie, hvor en tabubelagt hændelse har taget sproget fra datteren. I stedet må hendes bror undersøge og konfrontere fortiden på begges vegne.

Rollerne som forældrene og broren beklædes af tre kendte, og til dels kongelige, operasangere, Gitta-Maria Sjöberg, Steen Byriel og Morten Grove Frandsen mens datteren spilles af slagtøjsspilleren Ying-Hsueh Chen.

Der medvirker desuden et orkester på 6 musikere og et børnekor.

Den unge Morten Grove Frandsen går stadig på Det kongelige Danske Operaakademi, men han er noget så sjældent som kontratenor, og oven i købet en meget overbevisende én af slagsen.

Den første Reumert er i hus, og han spås en stor international karriere.

Scenografien til Silent Zone er kæmpestor og lysdesign og filmiske elementer er vigtige for oplevelsen.

Publikum går rundt om scenografien, som var den en skulptur, og sangerne og musikerne bliver dermed også en slags kunstobjekter.

Gitte Friis Therkildsen ser frem til forestillingen med en følelse af frydefuld skræk.

– Forestillingen kræver et utraditionelt sted og industrihallen var det bedste bud, men meget kan gå galt, og når jeg tænker på kombinationen af den specielle forestilling og den rå industrihal, så ved jeg allerede nu, at det bliver sådan en “once in a lifetime”, som går over i historien understreger hun.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close