Mænd deler læseoplevelser med hinanden Aalborg Bibliotekerne er med i landsdækkende kampagne

0
Aalborgs viceborgmester, Nuuradiin S. Hussein (S), er en af de, der anbefaler en bog til sommerlæsning. Han fortæller om Rick Leddys sportsbiografi LeBron James: kongen af basketball. Arkivfoto
Mænd anbefaler sommerlæsning “mand til mand” i en ny landsdækkende kampagne, som i disse dage ruller over de sociale medier på Facebook og Instagram under hashtagget #readlikeaman.

#readlikeaman er en online kampagne for mænd, der er glade for at læse, men som mangler inspiration til bøger til sommerferien. Det handler om boganbefalinger “mand og mand” imellem – lige fra populærvidenskabelige bøger, biografier og krimier til romaner, der fænger fra første side.

Kampagnen udspringer på baggrund af et samarbejde mellem bibliotekerne i Odense, Aalborg og Herning samt Gyldendal, Lindhardt & Ringhof og litteratursiden.dk. Derudover går forfattere og øvrige kendte ansigter såsom forsker Eske Willerslev og kok Claus Holm forrest og slår på tromme for kampagnen med en række boganbefalinger.

Anbefalingerne spænder vidt fra Everything that remains af Joshua Fields Millburn om simple living og positiv psykologi til Rick Leddys sportsbiografi LeBron James: kongen af basketball. Sidstnævnte har i øvrigt fået en anbefaling med på vejen af Aalborgs viceborgmester, Nuuradiin S. Hussein, der fortæller, han både har grint, grædt og været forarget sammen med sin 13 årige søn, mens de læste bogen sammen.

Selvom #readlikeaman har særlig fokus på mænds læsevaner og læselyst, er alle interesserede naturligvis mere end velkomne til at læse med. En bred skare af mænd – lige fra rappere og advokater til forfattere – deler deres anbefalinger, og det har stået kampagnens medvirkende frit for at vælge blandt deres absolutte yndlingsbøger.

Områdeleder Maria Sjøblom fra Aalborg Bibliotekerne er begejstret for #readlikeaman-kampagnen. Hun håber, at den kan få endnu flere mænd til at dele litterære oplevelser med hinanden og på denne måde fremme læselysten hos det mandlige køn:

– Litteratur hver dag er et vigtigt projekt, hvor forlag og biblioteker arbejder sammen mod vores fælles mål: At flere skal opdage glæden ved at læse. Vi har taget hul på en af de “svære” målgrupper her i den første kampagne. Mænd er nemlig i undertal, når vi ser på, hvem der læser skønlitteratur. Der er heller ikke lige så mange mænd som kvinder, der deltager i litteraturarrangementer, og sådan kan jeg liste mange eksempler op. Jeg ved, at rigtig mange mænd læser – men måske kan de blive bedre til at snakke om litteratur og dele deres anbefalinger med hinanden? Dét håber vi, at #readlikeaman vil være med til at ændre på.

Kampagnen er aktuel i sommerferien og er en del af en større indsats, der har fokus på at bringe litteraturen ud i hele landet og ind i alle danskeres hjem, så lysten til at læse får en mere fast plads i vores hverdag.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close