Det kører ikke på skinner for veterantoget

0
Fuld fart frem på banelegemet og med masser af damp på kedlerne - det er damplokomotivets sande dna, og det er sådan, at vi ønsker at se skinnernes juvel bruge sine bomstærke kræfter. Arkivfoto
Det kører absolut ikke på skinner for Limfjordsbanen i Aalborg lige for tiden.

Det hæderkronede veterantog, som i mange herrens år har glædet både store og små, holder særdeles ufrivilligt helt stille på banegårdsarealet i Aalborg.

Og ingen tør i dag spå om, hvornår der igen kommer damp på kedlerne.

Så publikum og kommende passagerer må desværre affinde sig med, at det ikke står skrevet i hverken sol, måne eller stjerner, hvornår hjulene atter kommer til at rulle på skinnerne.

Formanden for bestyrelsen i Limfjordsbanen, Glenn F. Olsen, Råsted ved Randers, siger til aalborg:nu, at man er i en positiv dialog med Trafikstyrelsen om at få den nødvendige driftstilladelse.

– Og først når vi sidder med en godkendt driftstilladelse i hænderne, så er vi igen klar til at rulle ud fra remisen.

Ifølge formanden har damplokomotivet nu holdt parkeret i ca. halvandet år, og det er en rigtig træls situation – for nu at sige det på godt nordjysk.

Glenn F. Olsen:

– Formalia skal selvfølgelig være i orden, og vi må gribe i egen barm og erkende, at vores evne til dokumentation ikke har været fyldestgørende i forhold til de stillede krav.

– Uden at gå ind i tekniske spidsfindigheder så kan jeg sige så meget, at vi selv skal formulere sikkerhedsstyringen, og at den skal godkendes af Trafikstyrelsen.

I den forbindelse skal det nævnes, at Limfjordsbanen fik inddraget sin driftstilladelse den 15. juni 2016.

Bestyrelsesformanden oplyser, at han regner med at høre fra Trafikstyrelsen om en uges tid.

– Belært af erfaringer så vil jeg simpelthen ikke sætte dato på, hvornår vi igen er på skinner.

– Jeg har dog et lønligt håb om en eksakt dato, men den holder jeg for mig selv, understreger Glenn F. Olsen.

Limfjordsbanens økonomi har i sagens natur også lidt under, at der ikke kommer penge i kassen fra billetsalg.

– Vi har et årligt driftsbudget på ca. en kvart million kroner, og vores primære indtægtskilde er salg af billetter.

– Så det haster naturligvis også med at få driftstilladelsen i hus, så vi atter kan få nogle indtægter til veterantoget, tilføjer formanden.

Limfjordsbanen råder i dag over ét driftsklar damplokomotiv og fem vogne.

Desuden arbejder man i øjeblikket med at få klargjort yderligere ét damplokomotiv foruden en enkelt vogn.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close